donderdag 9 april 2009

Het geheim van de professor

Rosa een vriendin een van me, vertelde afgelopen week op bezorgde toon het volgende:
Ik ben met mijn dissertatie aan het schrijven, maar ik heb een probleempje, vrees ik, of althans ik hoop niet dat ik problemen ga krijgen. De professor is er namelijk "een" en hij mag dus niet alles vertellen. Hij heeft een zwijgplicht. Alhoewel ik "het" nu niet meer ben heb ik er wel een eed over afgelegd en ik ben bang dat ik dus eigenlijk moet zwijgen. Over bepaalde zaken zou ook ik dus niet mogen schrijven. Het is niet de bedoeling dat ik inhoudelijk dingen ga beschrijven, waarvan ik niet geacht wordt ze naar buiten te brengen. Het gaat namelijk om het volgende. Ik beschrijf bepaalde zaken, die eigenlijk binnen dit geheim vallen. Zaken waarover dus je behoort te zwijgen, en ik ben dus bang dat het wordt afgekeurd door de professor omdat hij lid is.

Hèhè, verzuchte Rosa: Studeren onder de vorige professor was veel makkelijker, die was er geen en die kon dus alles zeggen, omdat hij geen eed heeft afgelegd. Hij mocht dus alles vertellen over de zaken die onder deze geheimhoudingsplicht zouden kunnen vallen .

Rosa bedoelde eigenlijk te zeggen dat professor een vrijmetselaar is en dat de leerstoel is ingesteld door het Groot Oosten en dat de inhoud van de rituelen dus niet besproken behoren te worden, daar hier een geheimhoudingsplicht op rust.

Zelf was Rosa ooit ook een lid van een vrijmetselaars orde, zij weet dus wat dit inhoudt. Terecht maken wij ons zorgen hoe we dit wetenschappelijk gaan aanpakken. Hoe kunnen we onderzoek doen, als blijkt dat bepaalde dingen niet verteld of onderwezen of opgeschreven mogen worden, omdat de zwijgplicht in de weg staat, terwijl ze wel vermeld staan in de rituaal boeken en dus historisch bepaald zijn
Weet je wat sprak Rosa, we gaan het de professor gewoon vragen.

Bij navraag aan de professor blijkt dat hij dit dilemma reeds overdacht had, maar ook dat hij hier geen klare antwoord op had. Hoe om te gaan met de geheimen. Het was zelfs de vraag hoe hij zijn verdere lessen moet invullen. Als hij niet mag vertellen over de inhoud van de ritualen, hoe kan hij hier dan over onderwijzen? Hij wist het nog niet en zou het voorleggen aan de heren van het Groot Oosten.

Door : Roy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vergelijkbare Blogs

Related Posts with Thumbnails