maandag 21 december 2009

De weg naar het Meesterschap

Onderstaande verhaal is via de mail bij Sterzoeker binnengekomen. Daarvoor onze dank. Op verzoek van de schrijver wordt dit verhaal anoniem geplaatst.

Heeft U ook een verhaal, ervaring of iets bijzonders meegemaakt, op het gebied van magie, religie of spirituele groei? U verhalen of ervaringen zijn van harte welkom.


Laat je niets wijsmaken, er is maar één die jouw kan vertellen wat goed en slecht voor je is dat ben je zelf. Het is jouw innerlijke stem die je leidt op je spirituele zoektocht. Ondanks dat we ons allemaal bewust zijn van dit innerlijk weten heeft toch bijna iedere mens behoefte aan een voorbeeld of een leermeester, die we buiten onszelf zoeken en velen blijven eeuwig de onwetende of onzekere leerling, op zoek naar die ene liefhebbende, wijze Meester of spirituele leraar.

In de wereld van het spirituele schreeuwt de zoekende mens om bonafide idolen, maar bij nader inzien blijkt het dat we gemakkelijk verdwaald tussen gewone mensen en zijn het deze gewone mensen, die verworden zijn tot valse Meesters, die ons zaken verkopen waar we van denken een beter mens van te worden.


Al heel jong leren we dat er mensen zijn die beter in bepaalde zaken zijn dat wij zelf zijn. Deze mensen nemen we als voorbeeld. En we zien dit als onze idolen. We zien op TV de Filmgoden, muziekhelden en sportsterren. Zijn onze eerste idolen en ze vormen een voorbeeld van een onvoorstelbare kracht en kunde, of vertegenwoordigen een schoonheidsideaal die we zelf zouden willen bezitten . En we hangen de posters van onze helden boven ons bed, in de hoop net zo te worden of vriend te worden met onze held of voorbeeld.

Zo is geestelijk zoekende mens opzoek naar zijn of haar held en hoopt het idolen, te vinden in een leraar die inzicht geeft in visies en filosofieën waar de zoekende zich in wil bekwamen, totdat de zoekende zijn eigen weten tegenkomt.
Alles heeft echter zijn prijs, stoffelijk of onstoffelijk. Dit heelal draait om geven en nemen of je dichtbij kijkt of ver af.

Enige geleden zocht ik als leerling het ook ver weg en ze werd ik lid van een magische. De leerlingen aanbeden de Magister Templi, zoals de leider zich zelf graag noemde, en ontving de discipelen in afgehuurde zaal in een spiritueel centrum en deed boeiende energetische experimenten en magische oefeningen. De Magister verbond zich met de leerlingen door energetische en magische-rituele oefeningen door het eigen verlangen van de in trance gebrachte toegewijden.

Ik was een van de leden van deze orde en ik had een deel van deze oefeningen naar buiten gebracht en had daarin gezegd dat de magister zich bediende van hypnose technieken, om volgelingen aan zich te binden. Het gerucht kwam niet ver. Direct had de magister mij een ultimatum gesteld: Ik kon onmiddelijk vertrekken, en mij spullen, die de orde toebehoorden, inleveren, als ik niet spoorslags mijn roddelende mond hield. Wist ik dan niet dat dit een spirituele school was en dat alles wat er gebeurde onder de roos moest blijven? Zo werd er namelijk een sterker verbond gelegd met de verborgen Meesters achter de school en dáár ging het om.

Daarom mochten de lessen en pathworkings en oefeningen niet naar buiten gebracht worden, had ik dat niet zelf kunnen snappen? Nee, nee, daar had deze leerling nooit aan gedacht en ik wilde ook niet dat mij iets opgelegd werd waar ik normaal een reuze hekel aan had, geheimhouding en het niet kunnen delen, van wat ik in mijn leven belangrijk vond, met geliefden en vrienden. Bovendien had ik inmiddels een eigen groep leerlingen die ik graag goede spirituele inzichten wilde bijbrengen en ook dat werd mij door de Magister verboden.

Mijn idool was ineens een gewone persoon voor mij geworden, die te ruw en te begerig had aangevoeld, omdat ik niet mocht praten met anderen, over haar, en over wat mij bezighield en over de vraagtekens die ik stelde bij sommige methoden die de Magister mij in de lezen had opgelegd. Na verloop van tijd dacht Ik. Ik moet de anderen bewust maken, zodat ze zichzelf niet verliezen, want waar eindigt dit?

De Magister was een begenadigd en uiterst kundige spreker, en de inzicht van de Magister in de menselijke psychologie waren fenomenaal, en de trouw gebleven volgelingen en discipelen, bleven er bij dat het om een device ging, een bewustmakende techniek. De ideale Meester wordt immers alles vergeven.

In mijn eigen blinde troostbehoefte dacht ik lang ontlastend over de Magister. Ik had immers niet onaanzienlijke rollen, in rituelen, bekleed in de Tempel? En ik was dol op de Magister, hoewel ook bang was voor de magische krachten, die door de Magister gehanteerd werden.

Wat was het allemaal mooi geweest, maar wat voelde ik me verscheurd van binnen. De opgelegde zwijgplicht kon ik niet aan. Ik moest er met iemand over praten.
Daarna kwelde ik mezelf door een zelfonderzoek naar mij relatie met de Magister Templi. En ik stelde me de vraag: Profeet of Profiteur? Inmiddels heb ik op beide beelden ‘Ja' moeten zeggen. Mijn idool, Leraar en voorbeeld, heeft goede en slechte kanten, zo moest ik erkennen. En zo zal ik dit ook in mijzelf moeten leren aanvaarden.

Het voordeel van dit nare leerproces was niettemin helder. Door me voor mijn Leermeester te buigen, en me over te geven aan de rituele en magische oefeningen heb ik me opengesteld voor een symbolische Goddelijke Autoriteit. Maar toen me mijn eigen verantwoordelijkheid werd afgenomen en ik niet meer vrij mocht spreken, en ik geen eigen cursusgroep mocht starten. ‘Nee' toen was de maat vol.

Zo kon ik op deze wijze zelf Meester worden. De band met de Meester-tovenaar, met het door mij aanbeden idool, werd verbroken en toen heb ik alle banden verbroken. Of de magister werkelijk een Meester magiër en groot ingewijde is, of niet en wat verlichting überhaupt is, maakt niet meer uit. Ik moest mijn idool voeten in de aarde geven, terwijl het hoofd van de Magister in de wolken verbleef.

Naderhand heb ik diverse mensen ontmoet, die zichzelf als verlicht therapeut of verlicht leraar presenteren. Ze zijn het gewoon, zeggen ze. Ze hoeven niks meer, behalve anderen helpen. De meesten hebben echter met mijn “Magister Templi”gemeen dat ze niet tegen kritiek kunnen. Wie doorvraagt, maakt hen driftig. De criticus wordt de deur gewezen. En zo kan de zoeker eindelijk wat criteria opstellen voor zijn idolen.

Zo'n valse Meester vleit je. Als je eenmaal een beetje in zijn of haar ban bent, krijg je te horen hoe bijzonder en uniek het is om juist aan de voeten van déze teacher te komen. Daar dit van een bijzonder linaege is, dan weet je nog niet, dat de valse meester altijd in alles gelijk heeft of weet te krijgen.

Daarna worden je beloften gedaan: dat je tot een uitverkoren groep gaat behoren, dat je, als je maar hard genoeg werkt (cursus koopt of training volgt), je iets zal bereiken en kunnen, iets dat je Speciaal gaat maken. Er worden je dezelfde magische vaardigheden in het vooruitzicht gesteld zoals de meester ook al lijkt te hebben. Onthechting, innerlijke vrede en geen stress meer. Je gaat een betere toekomst visualiseren, je gaat rijk worden en gerespecteerd. De valse Meester zal je een transformaties beloven.

De valse Meester zal prediken van de Enige, Echte Waarheid. Ik ben hier als enige afgezant en ingewijde van de oude meesters van licht en Zus of Zo. Hij of zij zal je gedwongen winkelnering opdringen- dat jij de lessen en schriftelijke cursus en het boek moet kopen, wil waarlijk meester over jezelf worden- (“Deze boeken/serie tapes/CD’s gaan je wereld veranderen”), en hij of zij zal speculeren op iemands hebzucht of verlangen prikkelen om zelf Magister te worden (“Over 5 jaar ben jij een ingewijde in de eerste graad van onze orde).

De magister leert je denken in spirituele rangen en standen, het classificeren van jouw groeiproces en daarop je privileges verlenen. Als je een ingewijde bent dan mag je de kwartieren openen en heb je toegang tot het kennisveld van de oude Meesters. De magister zal je angst aanjagen over het wereldbeeld, van dat er velen zijn die slecht doen en onbewust leven en niets weten van de ongeziene werelden en je een schuldgevoel aanpraten dat jij de verantwoordelijkheid , voor het redden van de verdoemde aarde, niet neemt als je de Oefeningen niet doet. Je Moet je ontwikkelen volgens de wetten van de magister.

Dan volgen de bedreiging. Als je niet doet, wat je Meester je in de lessen opdracht, zit je `in je kop' of verstrikt in je ego en uiteindelijk gaat er straf volgen. Sancties, verbanning of vervloeking.

"Als jij deze groep verlaat, ga je het nooit vinden, want dit is de enige school met contacten op de inner planes," schreeuwde de Magister toen ik de tempel de rug toekeerde. Dus liet ik me gedurende mijn losmaak periode nog maar eens verleiden tot een tot een ingrijpend weekend workshop.

De charisma van de Magister en haar briljantie deden het wonder heel makkelijk. Er kwamen op dat weekend bovendien een paar dozijn erg aardige discipelen. Ik werd verleid door de sfeer in de Tempel, en het was weer een gelukkige familie!

Duur, dat was het wel, maar dan moet het juist wel goed zijn. Eenmaal aangekomen brak inderdaad de hel los onder het mom van werken aan de Magische connectie. En om de groep ‘open' te maken bleek alles te mogen. Weinig slaap, lange nachtwaken, lange magische rituelen, en uren lange visualisaties en andere boeiende meditatieve technieken. Het echte werk begon met een overdosis magie

Toen ik weerloos onder de invloed was, begon de Magister, gesteund door de meest getrouwen mij allerlei zwarts te verwijten, inclusief mijn misdragingen, over het naar buiten brengen van geheimen en mijn misdragingen uit vorige levens: Ik was een aanbidder van Seth, een beest en verrader van de tempelgeheimen. Daarna werd ik het bos ingestuurd, alleen, om over mijn zonden na te denken.

U leest dit verhaal waarschijnlijk met een toenemende afschuw. Hoe kan een normaal mens zich zo te pakken laten nemen? Ik voelde me zelf wèl normaal. Ik bleef kijken , hield ik mezelf voor. Ondertussen had mijn “Meester” geen enkele eerbied meer voor mijn individuele grenzen.

De zoektocht naar de waarheid brengt ons ook naar de zwartste krochten van de ziel en in alle denkbare aardse hellen. Ik vond iets op de bodem van mijn put. Daar lag het inzicht dat het om mijn leven gaat om naar mijn eigen innerlijke weten te luisteren en dat als ik me daar niet mee kon vereenzelvigen, dat ik de Uiterlijke Tempel en mijn Magister dan vaarwel moest zeggen, om binnen te treden in mijn eigen innerlijke tempel.

De week daarop heb ik de Magister “verraden”, maar ik heb mezelf net op tijd terug weten te vinden. Bang ben ik, in die periode, beslist wel geweest. Bang voor haar magische krachten, en bang dat ik toch ergens een spirituele fout had gemaakt. Die vervloekende magische krachten, daar heb ik achter af echter nooit iets van gemerkt. Het beeld van mijn “Meester” heb ik los gelaten

:.:____________________________________________________:.:
Laat uw reactie, ervaring, vraag of opmerking achter, door dubbel te klikken op het woord reacties in onderstaande regel:

15 opmerkingen:

  1. Kritische Magier22 december, 2009 17:29

    De schrijver m/v van het bovenstaande verhaal lijkt me helemaal niet vrij van de "meester". Ik kan namelijk nergens lezen over wie het gaat.

    Doe jezelf en anderen een plezier en noem man & paard zodat er een einde kan worden gemaakt aan dit soort sekten.

    Voor de draad ermee dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarschijnlijk gaat dit over de Temple of Starlight waarover vaker wordt geschreven op dit weblog. Jarenlang ben ik lid geweest van deze inspirerende orde en heb er erg veel geleerd. In het voorjaar 2009 was het tijd voor mij om mijn eigen weg te gaan. Graag maak ik van deze gelegenheid gebruik om alle leden van Starlight te bedanken voor hun vertrouwen en hen en de lezers van dit weblog een zalig kerstfeest en een liefdevol 2010 toe te wensen.

    In Licht,

    Elodie Hunting

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmm....Hoe zeggen ze dat ook al weer? Een misdadiger keert altijd terug naar de plaats van het dilect.

    Ik vroeg me dan ook af of deze blog niet geschreven is door Elodie Hunting? Wil ze middels een reactie even haar boodschap over brengen dat zij het was achter de anonieme blog?

    Al lezende zou het zeker over een exlid van de TOS kunnen gaan, alhoewel de TOS (tempel of starlight) niet bij naam genoemd wordt in deze blog. Dus vandaar mijn gedachte dat deze reactie van Elodie Hunting zelf afkomstig is.

    Elodie Hunting, neem me niet kwalijk als dit niet zo is. Hoe dan ook het is een prachtige en gevoellige blog, net als je reactie.

    Ik zat nog te denken of Elodie Hunting bereid is om iets uitgebreider, aan sterzoeker, te mailen over haar ervaringen met de TOS>

    Als lezer ik zou graag reacties vernemen, van iemand die zelf bij de TOS gezeten heeft. b.v. wat heeft Elodie Hunting geleerd? Waarom is ze bij de TOS weg, en haar eigen weg gegaan, en wat is deze weg?

    Van wie kunnen wij lezers dat immers beter vernemen dan van een TOS-ervaringsdeskundige.

    Ik wens iedereen fijne feestdagen
    Groet,
    Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee hoor Erik, er is geen sprake van een misdadiger die naar de plaats van het delict (?) terugkeert. Vandaar ook dat ik geen behoefte voel mijn ervaringen bij Starlight ( of welke andere privéaangelegenheden dan ook) openbaar te maken. Tenzij aan goede vrienden ... maar die kijk ik dan recht in het gezicht aan, en helaas is daar op deze blog geen sprake van.

    Ik zwaai af met een laatste groet,

    Elodie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als lezer van dit commentaar, vraag ik me af wat Elodie Hunting hier eigenlijk kwam doe? Ze legt eerst al een verband tussen bovenstaand verhaal en de tempel of starlight, terwijl er nergens, door de schrijver over starlight wordt gesproken. Of heb ik iets gemist?? Vervolgens plaats Elodie een reclameboodschap voor deze Starlight tempel onder het stukje. Daarna reageert ze, middels haar reactie aan Eric, richting de schrijver van deze blog, alsof deze zich bij haar en ons bekend moet maken, alsof het niet eerlijk is om anoniem een ervaringen te delen.

    Ik vraag me af waarom deze jammerlijke rare reactie? Jammer ook omdat Elodie ons wel eerst nieuwsgierig maakt door, uit het niets over Starlight te beginnen, vervolgens heel positief te vertellen dat ze jaren lid is geweest van The Temple Starlight en er daar veel geleerd heeft. Net als Erik wil je als lezer dan wel meer weten over wat er goed aan was en krijgt ze alle ruimte, maar dan trekt ze ( neem me niet kwalijk) de keutel weer in.

    Voor mij als lezer maakt het trouwens niet uit of er de naam Pietje of Klaasje of anonymus onder een verhaaltje staat. lekker belangrijk, Pietje of klaasje ken ik als lezer toch niet persoonlijk.

    Het gaat mij om het verhaal. Niet om de man, of om het op de man te spelen. Dus wat heeft kennen van de naam van de schrijver van dit stukje voor toegevoegde waarde?

    Bij correlatie doen mensen al jaren hun verhaal anoniem en daar klaagt niemand er over. Het is heel ook gebruikelijk in tijdschriften als mensen iets heel persoonlijks of gevoeligs willen vertellen. Ooit er over nagedacht dat het bovenstaande wel eens in deze categorie kan vallen?
    Dus nogmaals; Elodie waarom zo gereageerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alle leden en ex-leden , LAAT ELODIE MET RUST , want zij is een mooi mens bevonden door ons. Daag haar nooit meer uit en beschuldig haar never meer. HET GAAT PIJN DOEN, wat geen bedreiging maar een belofte is...

    Joseph Roberts / The sword of justice.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Luitje,

    Commentaar geven op blogjes van Sterzoeker is okay en iedereen is vrij om zijn of haar zegje te doen, of om een mening te geven.

    Sterzoeker stelt echter wel een aantal voorwaarden; Sterzoeker wil het graag netjes houden.

    Respect voor elkaars mening hebben, hoort daar ook bij. Dus gaan we geen bedreigingen uitspreken naar mensen die hier normale vragen stellen of een mening plaatsen.

    Graag hier voor jullie begrip en medewerking bij het plaatsen van commentaar!

    Met vriendelijke groet,

    Sterzoeker

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De BELOFTE wordt ondraaglijk.

    Joseph Roberts / The sword of justice.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Foei, dit soort "beloftes" doen we niet in het Lichtwerk!
    Snij je maar niet aan je zwaard, alles zal 3x naar je terugkeren.

    Spiegel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand...

    Over 3 keer terugkeren kennen wij er ook nog wel een heleboel. Als het om RECHTVAARDIGHEID gaat telt deze regel helaas niet.
    In het 'lichtwerk' wordt niet gemanipuleerd, opgedrongen,gelogen,bedrogen en beloftes gedaan ? ZIELTJES BEHEKST ?
    Jullie moesten eens weten hoeveel leed er wordt aangedaan door een machtswellustige 'toneelspeelster'.
    Ja... en de pijn van het zwaard zullen jullie vroeger of later voelen bij het wakker worden.
    En die pijn is ondraaglijk... Ik weet het.

    Joseph Roberts / The sword of justice.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, WIJ ...
    Onvoorspelbaar en onvoorstelbaar tot in eeuwigheid. Onoverwinnelijk op de man-vrouw af.
    En WIJ zijn onzichtbaar, solitair en met velen.

    Voor onderstaande mensen geldt de BELOFTE :

    Met lippen zijn ze vriendelijk,
    Maar in hun hart graven ze diepe kuilen.
    Met hun ogen weten ze te huilen,
    Maar zien ze kans, ze worden niet dronken van je bloed.

    Krijg je een ongeluk, dan zijn ze aanwezig,
    Als wilden ze helpen, maar belagen je hiel.
    Dan schudden ze hun hoofd en klappen in hun handen,
    En vertrekken hun gezicht tot een grijns.

    Joseph Roberts / The sword of justice.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kan die Elodie eens wat aan deze mafketel doen?
    Wordt het een keertje interessant, komt er weer zo'n zot doorheen. Elodie, check die gast!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lekker vriend wel van dat mooi bevonden mens Elodie. Je zou het maar in kennisen kring hebben? Kan dat mens niet even de opdracht geven om dit puber jonk te stoppen met zijn dreigementen die nergens opslaan. Hier krijg je pas een slechte naam van, als zulk tuig je vuile klusjes opknapt, dat is geen goede reclame voor toko.

    MvG
    Erik

    BeantwoordenVerwijderen

Vergelijkbare Blogs

Related Posts with Thumbnails