donderdag 7 januari 2010

Even geen Magie meer, maar wel Waarzeggerij’tjes

In deze tijd, van new-age en instant "magie", vraag ik me af hoeveel mensen er eigenlijk niet moe zijn van het eindeloze mentale magische-spel, van zelfbedrog en zelfbevrediging, met betrekking tot het eigen resultaat van de vertoonde-magische-kunsten?

Het gesprek tussen magiër en vriend gaat meestal ongeveer op deze wijze:

vriend: "Hoe is je werk gaan vannacht?"

magiër: "Oh gewoon geweldig! Ik riep een demon op! "

vriend: "Echt waar? Dus hij kwam dan? "

magiër: "Nou, ik denk het wel. Ik bedoel, ik heb hem niet echt zien….maar nu dat je het zegt, ik heb ook echt niets gehoord. Maar ik weet zeker dat hij er was. "

vriend: "Hoe bent je zeker?"

magiër: "Nou, de kamer voelde 'anders'. Weet je, ik had de kriebels en echt vette kippenvel. Bovendien leek het erop dat de kamer kreeg een beetje warmer werd toen hij arriveerde. Plus, ik denk dat ik een krakende geluid hoorde, in de kamer naast de deur. "


Het bovenstaande voorbeeld is echt typisch, is het niet? Ik bedoel, we zijn als magiërs geneigd om onze resultaten te overdrijven, vooral voor onszelf. Om een voorbeeld te geven; Als iemand een 'geluksritueel" doet en hij koopt vervolgens een lot en wint 5 euro, dan is de magiër ervan overtuigd dat de werking van de magie was, die hem het geld deed winnen.

Nou, ik ben niet overtuigd. Helemaal niet. Het is gemakkelijk om jezelf voor de gek te houden. Het Ego wil vooral magie en speciaal de eigen magie laten slagen. Immers, als je het falen toegeeft (meestal weet je diep van binnen wel dat het niet de magie was, die werkte) waar blijf je dan nog als magiër? En wat moet je dan nog met al die prachtige rituelen? Beter maar niet aan denken dus.

Dus wat doe je dan?

Probeer deze eens: doe waarzeggerijen in plaats van magie!

Magie vergt tijd door ingewikkelde en tijdrovende rituelen. Dit kost u hooguit een kwartier. Hier is het scenario: Stel, u verwacht een brief, van een vriend. U kan natuurlijk ook altijd een brief aan uzelf richten, en zelf op de post doen, als u geen vrienden heeft.

Waarom zou u dan geen waarzeggerij’tje doen, om te kijken of de brief aankomt? Gelijk in de ochtend, na het posten van de brief. Gewoon om te vragen of de brief zal aankomen. Ja, vandaag?

Geen gelul dus, en geen magische mentale zelfbevrediging meer. Tegen het einde van de dag, dan weet u of uw "voorspelling" succesvol was. Geen enkele kans dat u uzelf hier voor de gek houdt namenlijk. Het is snel, duidelijk en controleerbaar. Geen gelul dus. Het werkt wel of het werkte niet….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vergelijkbare Blogs

Related Posts with Thumbnails