vrijdag 3 september 2010

Sex, Magie en Mensen

door Horas

Het is verbluffend wat er allemaal geschreven is over sex, magie en de combinatie daarvan. De hemelpoorten gaan open, als ik het geloven mag. Vereniging met het AL, contact met het puurste/hoogste/diepste* Zelf is mogelijk.
*doorhalen wat niet in uw kraam past.

In deze goddelijke sex kunnen we het eeuwige en het tijdelijke verbinden, zo lees ik.
Er zijn religies die deze hemelse activiteit graag met het instituut huwelijk wil verbinden. Wie niet trouwen mag kan deze prachtvolle vereniging nog altijd “in de geest” voltrekken, maar dat is toch maar een halve boterham. Je zal maar honger hebben.

Wie niet zo vast zit aan het instituut huwelijk, bekijkt de zaken meer zoals ze zijn en doet er zelfs plaatjes bij. Hoe weinig verhullend en aanschouwelijk die ook zijn, het valt me altijd op dat de mensen op die plaatjes vaak kijken alsof ze net de ringtone van hun mobieltje horen. Er ligt iets ongeïnteresseerds in hun blik en die verre glimlach doet een leuk sms-je vermoeden, niet de kosmische explosie die aanstaande is, als ik de oude geschriften moeten geloven. Ik heb het nu over de afbeeldingen die o.a. de Kama Sutra opsieren.

Het is niet alleen een kwestie van techniek en bedrevenheid, het is een state of mind die de kwaliteit en het niveau van sex bepaalt. Dat kan ik in de verheven verhandelingen lezen en dat lees ik ook in de meer hedendaagse benadering van sex. Want in de 70-er jaren is immers de intimiteit herontdekt. Alsof die ooit weg was....

Wicca richt zich op basics, dat is bekend. Dicht bij de beleving, dicht bij het stoffelijke, kortom dichtbij het menselijke. Zelfs in rituelen is een plaats vrijgehouden voor sex. Dat heet dan The Great Rite.

In theorie is de Grote Rite voorbehouden aan hogepriester & hogepriesteres en de hoffelijkheid gebiedt de overige deelnemers om in voorkomende gevallen met de rug naar het copulerende paar te staan. Of men ook de oren dicht moet stoppen heb ik nooit ergens gelezen, maar het elegante “sorry I have heard” voldoet misschien wel.

Nou geeft men ‘em in de cirkel niet alle dagen van Jetje en dat hoeft ook niet. De Grote Rite kan ook “in token” worden uitgevoerd. Dat betekend dat deze kosmische vereniging van het mannelijke en het vrouwelijke symbolisch voltrokken wordt in een handeling zoals het dopen van het zwaard of de dolk in de kelk met wijn. Iedereen weet dan waar het over gaat. Niemand hoeft in dit geval met de rug naar het altaar te staan.

Dat sex en magie de mensenkinderen altijd in een soort spagaat brengt kent vele voorbeelden. Aleister Crowley maakte het wel heel bont, maar hij was tenminste open en dat is een belangrijk punt. Heel de 19e en vroeg 20e eeuwse magie heeft met betrekking tot sex een gecompliceerde houding. Het is er wel maar het is er niet. Het “doe wat je wilt maar schaad niemand” is een leuke slogan. In de praktijk kwam het er vaker neer op “doe wat je wilt als ik het maar niet zie”.

Wat zich graag “traditionele” Wicca noemt heeft zijn wortels in de Golden Dawn en heeft daarmee ook de preutsheid in zich. Er is zeker moeite gedaan om de menselijke kant er in de magie van Wicca te betrekken, maar dat neemt de oorspronkelijke dubbelheid nog niet weg.
Dat deze bewering grond van waarheid heeft, is te zien aan het z.g. taboe dat over dit onderwerp is gegooid.

Wie zal toegeven dat niet-ingewijden uitgenodigd worden om deel te nemen aan de Grote Rite? Wie zal toegeven dat er zowel in als buiten de cirkel heel wat afgerotzooid wordt dat helemaal niks met de traditie te maken heeft? Wie noemt het beestje bij de naam?
Antwoord: niemand.

De schijn van heiligheid moet ook in de Wicca hooggehouden worden. Zowel de Gardnerians als de Alexandrians zitten in de spagaat van heiligheid en vleselijkheid, van theorie en praktijk. De preutsheid maakt dat er ontkend wordt wat er werkelijk gebeurt in en buiten de cirkel. De schaamte en de preutsheid zijn de pootjes waar het taboe op staat, ook nu nog.

Mijn conclusie is dat er in de verheven geschriften over sex en magie geen letter voorkomt over schaamte en preutsheid, laat staan over hypocrisie en angst voor de gevolgen van openheid. Integendeel, naakter kan een mensenkind niet tegenover zijn scheppende krachten staan.

Dit is geen pleidooi voor het losgooien van alle remmen, maar wel voor het laten vallen van de schaamte over de eigen menselijke trekjes. Misschien worden we het eens en dan wordt het toch nog gezellig.

7 opmerkingen:

  1. Horas, mijn compliment. Ik heb me de tranen gelachen om je stukje. Zo wil ik meer!!
    Sterzoeker, petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ook ik heb me vermaakt met dit stukje en gelijk doorgemaild naar mijn maatjes (m/v) die regelmatig op dit gebied uit hun bol gaan. ook wij hebben schijt aan de wicca en hun dubbelzinnigheid en wij doen op eigen wijze onze eigen ritueeltjes waaraan iedereen deelneemt als men wil, niets moet maar veel mag, maar we niet als een dolle stier alles...., het moet wel leuk blijven, ook daarna. Ga zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. *haartoffee klost langs op haar heksen laarsjes*


    Het is eigenlijk heel natuurlijk om sex of sexualiteit in een ritueel te hebben. Het lichaam stopt ook niet vanaf de nek. Het lijkt er op dat de Wicca cirkel zichzelf maar heeft aangepast aan de christelijke overtuiging/morraal om mensen binnen te houden/halen.

    Misschien was het ook om de bestaan van de Wicca's wel te bewaarstelligen

    Ik vond het heel fijn om in de film dE DA VINCI CODE toch een kleine doorbraak te zien. De scene dat de man en de vrouw seks hebben op het altaar.

    liefs haartoffee
    ps De egyptenaren waren ook zeer kuis.

    verlate p.s. Horas, thanx voor de plaatsing. en de frisse kijk op de zaken.*knipoog*

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal mee eens haartoffee. ging het vroeger in de mysterie scholen eigenlijk ook niet om het mysterie van het leven, het scheppend vermogen, dus gedeeltelijk om het vieren van de vereniging van man en vrouw, dus om een seksrite? Hoe zit het eigenlijk met de moderne mysterie scholen? Volgens mij wordt er daar uberhaubt geen aandacht besteed aan sekualiteit, niet in theorie, laat staan in praktische zin? Behalve prive achter de schermen. de OTO die durfde er zich, als uitzondering op de regel, wel aan te wagen. In de nieuwe age wereld is seks en alles wat daarmee samenhangt ook al ver van mijn bed show. Tenzij je op trantra les gaat, dan kan het opeens wel weer.. Zijn wij nog steeds zo bevangen door schaamte? of zijn dit de resten van de christelijke opgelegde normen,die maken dat dit een taboe onderwerp is. terwijl toch iedereen aan seks doet,lijkt het in lala-land wel of het niet bestaat.... hoe kan dit ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wicca's preuts? Terwijl ze naakt moeten zijn?
    Vreemde vogels.

    Leuk stukje, Horas.

    Ik vind seks een privé-zaak, dus op mijn website zal ik het niet gauw over seks hebben. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er is een groot verschil tussen discretie en preutsheid. Het eerste is een innerlijke kwaliteit, het tweede een uiterlijke houding met een dubbele bodem.
    Natuurlijk neemt sexualiteit een belangrijke plaats in magisch werk. Het is - inderdaad - een natuurlijk gegeven. Wie het op die manier benadert heeft ook een respectvolle houding.

    De vertrutting begint daar waar ontkend wordt dat er op een minder respectvolle manier met sexualiteit wordt omgegaan. Een weg terug naar de juiste - respectvolle - houding ten opzichte van sex in magisch werk is dan niet meer mogelijk. Dan zien we de preutsheid in volle omvang. Een ontkenning maakt correctie onmogelijk. De reden van die ontkenning ligt diep in de Calvinisische ziel. Wat dan weer geen specialiteit van Nederlandse wiccans is, maar ze zijn er wel heel erg goed in.

    Dit wilde ik even toevoegen als verduidelijking.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heldere verduidelijking! Sluit me geheel op het idee van Horas aan.

    Captain Hornblower

    BeantwoordenVerwijderen

Vergelijkbare Blogs

Related Posts with Thumbnails